De laatste dagen!

2 augustus 2014 - Schiphol, Nederland

Hallo allemaal. Jullie hebben een tijdje moeten wachten op ons laatste verlag. Dat is eigenlijk een goed teken, want we hebben er helemaal geen tijd voor gehad. De dagen waren weer te kort, er was weer een hoop moois te zien en te beleven.

In het laatste verslag zijn we onze reis geëindigd bij Yosemite National Park. We kwamen op het einde van de middag aan op de camping in Yosemite. De camping lag midden in het bosrijke gebied. De camper stond perfect in de schaduw van de bomen. Met de verkoelende temperatuur van 36 graden namen we een (wel verkoelend) drankje aan onze eigen picknicktafel. Ik zat de folders door te lezen die we bij binnenkomst gekregen hadden. Hierin stond uitgebreid de brand in Yosemite Park van vorig jaar beschreven. Vorig jaar bereikte de temperatuur in de nabije regio de record temperatuur van 56 graden! Hierover hadden we toen wel gehoord en gelezen, maar het was toch wel apart op daar nu echt te zijn. Onvoorstelbaar ook als je je bedenkt dat de brand zo'n 100.000 hectare natuur plat gebrand heeft en het 2 maanden geduurd heeft voordat het geblust was. Hopelijk zullen we daar niet te veel van zien zeiden we nog..

De volgende morgen, nadat we de douches van de kaboutertjes (ja die ja met die warme föhnen ;-) ) hadden gevonden en mochten gebruiken (ze hingen een klein beetje heel erg laag), vertrokken we met de shuttlebus naar het centrum van het park. Na een rit van 1,5 uur waren we er eindelijk en al direct zagen we dat het niet voor niks was. Wat een mooie natuur weer, onderweg zagen we helaas wel de gevolgen van de brand!

Er waren vele 'trails' te lopen variërend van vlak en kort tot zeer steil en erg lang. Wij wilden graag de watervallen zien én een stuk lopen en kozen daarom voor een wandeltocht van 10 km met een gemiddelde moeilijkheid. De watervallen werd waterval, want om de tweede te kunnen bereiken moesten we nog een aardig stuk oplopen en aangezien we afhankelijk van de shuttle terug waren moesten we wel op tijd terug zijn dus skipten we de tweede maar even. De trail was erg mooi, we liepen door het bos langs een prachtige beek met kraakhelder water waar je de forellen zag zwemmen. Op het einde van de tocht maakte ik nog een mooie foto van de zon die achter de bergen zakte met een bijzonder paarsachtige gloed. Even later stonden we te wachten op onze shuttle terug naar de camping. Toen deze er was, vertelde de chauffeur, enigszins gestrest, dat we even moesten wachten omdat er een 'klein' probleem was. Humm zijn blik deed ons anders denken...10 minuten later krijgen we te horen wat het probleem is; er is een bosbrand gaande op de route naar de camping! Opeens beseffen we ons dat de foto die ik eerder genomen had, met de bijzondere gloed, de gloed dus niet van de zon had, maar van de rook/vuur/zon combinatie. We kijken nogmaals omhoog en zien nu dat de rook boven de bergen een stuk toegenomen is. Langzaam dwarrelt er as (zoals je dat van verbrand papier ook krijgt) naar beneden. De chauffeur verteld ons ondertussen dat de weg afgesloten is en niet weet wanneer hij weer open gaat. Een half uur later worden we een stukje verder op het park bij een restaurant gedropt in afwachting op hopelijk heropening van de weg. De andere weg naar de camping gaat via de andere kant van het park helemaal om het park heen en deze rit duurt volgens hem zo'n 3,5 uur! Nadat we wat gegeten en gewacht hadden in het restaurant, horen we 3 uur na ons eigenlijke vertrektijd dat de weg helaas afgesloten blijft. De bus zal de andere (langere) route moeten nemen en mag enkel tot de camping in Grooveland rijden..wat gelukkig precies onze camping is! Na een rit van bijna 4 uur komen we heel moe, maar gelukkig veilig aan op de camping. Onderweg hebben we nog een glimp van de brand mee gekregen. Op een afstand leek het mee te vallen hoe groot de brand was. Maar de volgende morgen horen we dat de brand al 800 hectare groot was. Ten tijde van dit schrijven (een week later) woedt de brand nog steeds en is hij helaas nog steeds aan het toenemen. We hopen voor de mooie natuur en mens en dier dat hij snel geblust zal worden!

Ik merk dat ik niet zo goed ben in korte verhalen schrijven ;-) Ik zal de komende dagen iets beknopter beschrijven, zodat ik dit verslag nog kan plaatsen voordat we straks thuis allemaal weer op de bank zitten. We zitten nu namelijk al in het vliegtuig van onze 1e deel van de terug reis. Nog 30 minuten dan zijn we in Detroit. Op dit moment wordt er ook nog opgeroepen dat de tafels ingeklapt moeten worden en alle elektronica opgeborgen moet worden. We zijn ondertussen geland en over 55 minuten vertrekken we voor ons laatste en langste deel van de reis. Ik neem jullie dus nog even snel mee terug naar de afgelopen dagen.

De dag na de brand zijn we naar een paar gegaan waar de grootste bomen ter wereld staan, de zogenaamde sequoia's.  Deze bomen zijn tot wel 2000 jaar oud en echt gigantisch. Zo onvoorstelbaar groot.

De dag hierna hadden we een lange rit voor de boeg, zon 650 km naar ons beginpunt Las Vegas! We vertrokken goed op tijd om niet 's nachts in Vegas aan te komen. Nadat we zo'n 30 minuten onderweg waren, kwam ons op een smalle bergweg een andere camper tegemoet rijden, hij zat ruim over de middenlijn dus Roy stuurt zoveel mogelijk naar rechts, maar dat mocht niet meer baten, KNAL, spiegel stuk. Dat was ff schrikken, maar gelukkig niemand gewond o.i.d. Haar/opmaak spiegel met ducktape op de spiegel (waar het glas zat) en weer gaan met die banaan! Om 21:00 kwamen we aan in het altijd gezellige Vegas!

De volgende ochtend moesten we de camper inleveren, nadat dat gedaan was gingen we eindelijk ff relaxen aan het zwembad. Met onze privé hut, met TV, koelkast met drinken, snacks, banken en 4 ligbedden gecombineerd met een (bijna) privézwembad met palmbomen en gouden hotels om ons heen met een buitentemperatuur van 42 graden, konden we ons niet beter wensen.

De rest van Vegas was weer super, mooie hotels, mooie casino's, heerlijke bedden, een super gave show van Chris Angel gezien (nr. 1 illusionist van de wereld op dit moment) en dat in ons eigen hotel! Vegas is gewoon gaaf!!

Over 20 minuten vertrekt ons vliegtuig naar Amsterdam. Ik moet nu dus echt stoppen. De rest horen jullie van ons zelf wel. Wij hebben in ieder geval een super gave onvergetelijke 4 weken gehad. En ik hoop dat jullie ook een beetje mee genoten hebben van onze avonturen! Bedankt voor alle leuke reacties!

Groetjes van ons allemaal en tot snel! Xxx

P.s. het internet was in Detroit helaas te traag om bovenstaande nog te kunnen plaatsen. Dit is nu vers vanuit Schiphol erop gezet ;-)

1. Ingrid molenbroek:
    2 augustus 2014
    Lieve allemaal. Wat hebben jullie weer een hoop beleefd, gezien en mee gemaakt.
    Lezen jullie in een folder over de brand van Yosemite park (56 graden) en later kunnen jullie zelf met de bus niet meer verder, omdat er op de weg richting de camping een bosbrand is. Heel lang moeten wachten en omrijden,maar gelukkig allemaal weer veilig op de camping.Gaaf dat jullie naar de illusionist Chris Angel geweest zijn. Nu ik dit schrijf zijn jullie al lekker allemaal thuis.
    Heerlijk om jullie straks weer allemaal te zien. We raken dan niet uitgepraat. Groetjes en komen jullie lekker bij, van de lange reis.
    Heel veel liefs ons xxxx
  2. Josée:
    2 augustus 2014
    Ook dit weer leuk om te lezen.
    We hebben zeker genoten van jullie verhalen,erg leuk.
    Fijn dat jullie een prachtige vakantie hebben gehad en we zullen nog wel vele verhalen van jullie horen.
    Veel liefs Papa, Mama
  3. Gerard:
    3 augustus 2014
    Wat een verhaal fantastisch. Ik ben zo benieuwd naar de films en de rest van de foto's. Ben wel blij dat jullie goed zijn thuis gekomen. Geniet nog ff van je bekende omgeving voordat de verplichtingen weer om de hoek komen.
    Groetjes en dikku kus