Arches en Page

15 juli 2014 - Grand Canyon, Verenigde Staten

25. Horseshoe Bend

Hidihoo folks! In het laatste verslag van Lisanne zijn we gebleven bij het bezoek aan Bryce Canyon, wat een geweldige ervaring was! Vanuit Bryce hebben we een rit van 455 km gemaakt naar Arches. Arches staat, zoals de naam het als zegt, bekend om zijn grote bogen. Deze bogen zijn volledig door de natuur gevormd en schijnen erg indrukwekkend te zijn. Wij zijn dus erg benieuwd!

De reis er na toe duurde zo'n 6 uur. Ik zal jullie niet vervelen met hoe mooi het onderweg was, dus ik neem jullie gelijk mee naar de aankomst in Arches. Arches is net als Bryce Canyon een National Park en is gelegen in het pittoreske Moab. Eerst even onze RV stallen op de camping en dan een paar minuutjes rijden naar het National Park.  Wederom super aardige mensen en een bizar uitzicht vanaf de camping. Al snel treffen een we 'View point'. Dit brengt ons naar een ongelofelijke woestijn omgeving. Stel je voor: je stapt je camper uit, doet de deur open, voelt de warme lucht van 40 graden in de schaduw...maar schaduw is er niet..dus is het een stukje warmer, heel veel warmer! We lopen 30 meter door en hebben een ongelofelijk uitzicht over rode zandvlaktes, woestijn struikjes en gigantische rotspartijen (zie foto 3). Omdat we dachten dat het alleen een 'View point' was hadden we geen water bij ons en had ik me nog niet ingesmeerd. Daar kreeg ik al snel spijt van. Hoe meer we afdaalden des te meer we midden in de desert kwamen. Het was zo mooi en stil, we waren één met de natuur. En toen kregen we dorst, we schieten nog snel even wat mooie en grappige foto's (Michelle vond een stukje hout wat op een pistool leek, dus alle ingrediënten voor een western film waren direct aanwezig) en stappen weer in de airco gekoelde camper :-)

We vervolgen onze rit door het park, Roy en ik (John) klimmen ergens nog op een rots wat een mooi plaatje geeft over de woestijn en onze camper (foto 4). Nadat de dames gelift hebben, komen we aan bij de 'Delicate Arch'. Om bij de Arch te komen moet je een pad van 4,8 km lopen. Dit zijn alleen geen paden zoals wij ze hebben. Het is een flinke beklimming over rotsen, zandpaden en door de woestijnstruiken. Ons werd bij de eerste stop door een Park Ranger geadviseerd de Arch bij zonsondergang te bezoeken, want deze nacht is het 1 van de 10 nachten van het jaar dat het 100% volle maan is en dat geeft volgens hem i.c.m. de ondergaande zon, de mooiste plaatjes. De schemering begon al in te vallen dus lopen we met vlotte pas over de paden en zijn nu erg blij met het meegenomen water. Na zo'n 45 minuten zijn we er eindelijk; maar direct zien we dat het niet voor niets geweest is: het is een geweldige speling van de natuur. We vinden een mooie plek met uitzicht op de Arch en wachten tot de zon onder gaat en de maan 'opkomt'. Al snel daarna zijn we de enige overgebleven toeristen en zitten we weer in volledige stilte. Om ons heen verschijnen veldmuisjes en salamanders. We blijven zo nog een uur genieten van de stilte, de sterren en de natuur. De terugweg was minstens zo indrukwekkend, het maanlicht gaf ons net genoeg licht om weer terug te lopen.

Moe, maar heel erg voldaan komen we rond 23:30 aan op de camping. Voor de ochtend staat er iets heel anders op het programma: Raften! Na een busrit met een chauffeur die deze rit blijkbaar iets vaker gereden had komen we aan bij het startpunt van de rafttocht. We hebben een 1,5 uur durende tocht gemaakt, tussen de prachtige bergen en mooie en heftige stroomversnellingen door. Hierna hebben we heerlijk gerelaxt in het zwembad op de camping alvorens we onze reis zouden vervolgen.

Op de planning die wij hadden, en jullie ook kunnen zien op onze route op deze site, staat dat wij naar Monument Valley zouden gaan. Aangezien we de dag lekker gechilld hadden, zouden we pas tegen zonsondergang bij Monument Valley aankomen. Omdat we dan toch niks meer van de omgeving zouden zien, hadden we besloten gelijk door te rijden naar Page. Dat zou ons een hoop extra tijd en rust geven in ons toch wel drukke programma. 's Avonds kwamen we rond 23:00 aan en gingen we gelijk slapen. Morgen staat er weer een mooie dag op de planning met bezoeken aan de Lower en Upper Antelope Canyon.

Beide grotten zijn volledig onder de grond en niet zichtbaar van buitenaf. Ze zijn ooit door een 12-jarig indianen meisje ontdekt en zijn sindsdien volledig in handen van de indianen. Dit is dus geen National Park. We hadden in Nederland al voor de Upper Canyon in de middag gereserveerd, dus gebruikten we de ochtend voor de Lower. De canyons zijn erg bekend vanwege de spectaculaire kleuren in de grot. We werden vanaf een verzamelpunt in het dorp met een jeep naar de canyon gebracht, dit was een spectaculair ritje door de woestijn! Over de schoonheid van de canyon was geen woord teveel gezegd; het was inderdaad bijzonder mooi. Op de foto's is goed te zien wat de lichtinval met de kleuren in de canyon doet.

's Avonds hebben we weer heerlijk in een Amerikaans restaurant gegeten. Ik had een 'Dam Big Burger' besteld en die was inderdaad ook dam big! ;-)

Op verschillende plekken in Page en in folders die wij kregen zagen wij foto's van de 'Horseshoe Bend'. Hier hadden we nog nooit van gehoord, maar het zag er heel mooi uit. De volgende ochtend voordat wij naar de Grand Canyon vertrokken besloten we dus eerst nog langs de 'Horseshoe' te gaan. We moesten een 1,5 km lange pad door de woestijn lopen, en wat toen te voorschijn kwam was heel indrukwekkend. Op de foto's (25-28) kan je waarschijnlijk wel bedenken waarom het 'Horseshoe Bend' genoemd word.

Op dit moment van schrijven zijn we in de Grand Canyon, en stappen we over een uur de helikopter in voor een vlucht in en boven de Grand Canyon! Morgen gaan we naar Lake Havasu, waar het vandaag (en ook morgen) 42 graden is. Eindelijk even geen woestijn meer, maar lekker chillen aan een mooi meer. Hoe dat verlopen is lezen en zien jullie in het volgende verslag.  We zien dat het in Nederland ook mooi weer is en blijft dus genieten jullie ook maar lekker van het weer!

Groetjes van ons allemaal vanuit de Grand Canyon! X

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josée:
    16 juli 2014
    Wat is het allemaal toch weer geweldig!!!
    Die hitte ....poeh....
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag,de helikopter vlucht.
    Succes Lisanne.......
    Geniet nog lekker. Groetjes.
  2. Anke Blankers:
    Hoii,

Wat ontzettend leuk om allemaal te lezen. Vooral omdat ik daar ook afgelopen mei/juni geweest ben. En in voorgaande jaren. Dus het is voor mij allemaal heel bekend, leuk! Heel veel plezier met de helicoptervlucht, die is absoluut de moeite waard.

Geniet er lekker van, en neem al die mooie natuur goed in je op. Het is een unieke ervaring, al zeg ik het zelf ;-)

Groetjes,
    Anke (collega van Michelle)
  3. Brigitte:
    16 juli 2014
    Woowwww! Wat een vet verslag weer zeg!
    Wat een mooie dingen komen jullie allemaal tegen en wat hebben jullie het leuk samen!!
    Vette foto's allemaal!
    Groetjes dikke kus van ons! Xxx
  4. Debby:
    16 juli 2014
    Zo hee, wat een mooi verslag van jullie mooie trip weer! Mooi geschreven. En wat een foto's!!! Super gaaf! Het ziet er allemaal heel mooi uit. Wat zullen jullie genieten! Nou heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie nwe verslag en foto's. Groetjes aan jullie allemaal! Liefs Debby xxx
  5. Ingrid molenbroek:
    16 juli 2014
    Wat een super reis verslag en foto's weer. Blijven jullie dit vooral doen. Wij genieten er erg van!!! De helikopter vlucht en het raften heel indrukwekkend allemaal. Wat een reis. Voor ons niet te bevatten hoe mooi het allemaal is. Jullie hebben al heel wat kilometers gemaakt en moeten er nog ruim 1800. Dit worden nog veel reisverslagen en foto's. Jullie genieten en hebben het samen super gezellig. 42 graden, ongelooflijk heet. Dan is zo een camper heerlijk met airco. Ja John altijd water meenemen. Vooral met deze temperaturen. Nu John,Mies,Roy en Lisanne blijven jullie genieten van al dat mooi's en tot het volgende reisverslag. Groetjes,liefs,Mama,Ingrid,en Hielke,xx
  6. Sascha:
    16 juli 2014
    Wow, wat een belevenissen allemaal! Wat is Antelope Canyon bijzonder he! Die natuur daar is zo ongelooflijk mooi! Zou zo weer terug willen. Heel veel genietplezier voor de volgende dagen!

Groetjes Sascha (ex-collega Lisanne)
  7. Mamma:
    16 juli 2014
    Wouououw niets is teveel gezegd. Wat een pracht. Ongelovelijk hoe mooi de natuur is, en jullie zijn daar dus gewoon hè!!! In levende lijve.Dit nemen jullie de rest van je leven gewoon ff mee. Ik mis nog wel een paar van die rotspartijen in onze tuin. Raften lijkt me super gaaf maar wel eng denk, ik łęg mijn rubberboot wel in het zwembad is wat veiliger maar zeker niet stoer. Het is bij ons nu ook ontzettend warm, de warmte bij jullie voelt misschien wel wat anders dan bij ons, maar goed ff 40 graden is ook behoorlijk heet hoor. Blijf lekker genieten allemaal dan doen wij dat ook. Dikke kuzzz mamma
  8. Oma o:
    16 juli 2014
    lieve jonge lui wat geniet ik van die mooie foto s
    En verhalen geniet er maar fijn van liefs oma
  9. Paul:
    19 juli 2014
    Hey daar,
    Leuk verhaal en weer mooie foto's gemaakt. Ben echt niet jaloers hoor. Jet was ook leuk in griekenland. Lijkt er wel een beetje op. Geniet verder van alles wat jullie nog gaan doen! Veel plezier. Groetjes Paul
  10. Gerard:
    21 juli 2014
    Onwijs mooie foto s Ik krijg daar gewoon rillingen van. Wat moeten jullie toch een fantastische beleving hebben daar. Ik ben een beetje jaloers maar jullie zijn kanjers dat jullie dit doen en beleven. Ones in à Life time thing. Voor always to remember.